Träning

Mat och träning

Det är viktigt att äta på ett sätt som hjälper träningen framåt. För att må bra måste du både tänka på vad du stoppar i dig och när du äter.

Vad du äter

För att din kropp ska fungera bra behöver du få i dig näring från hela kostcirkeln: grönsaker, kolhydrater, fett, protein och vätska. Du behöver också tänka på att få i dig rätt mängd av rätt sak. För att bygga muskler behöver din kropp protein, som du hittar i mejerivaror, ägg, baljväxter, fisk , fåger och kött. Om du tränar mycket kan du behöver extra tillskott genom proteinpuver, men det krävs att du nästan tränar på elitnivå. För de flesta människor räcker det med den protein som de får från mat. Det är också viktigt att kroppen får i sig nog med kolhydrater – det huvudsakliga och snabba bränslet – för att prestera bra. Du hittar kolhydrater i pasta, bröd ris och potatis. Du kan utgå från Livsmedelverkets tallriksmodell.

När du äter

För att prestera bra behöver du fylla på kroppen kontinuerligt: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. Det är bättre att äta flera och små portioner under en dag, än att äta få och fulla tallrikar. En knäckebrödsmörgås och en frukt är ett bra mellanmål.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *