Hälsa

Sömn

Det är viktigt att kroppen får vila och återhämta sig. Vad kan du göra för att sova bättre?

Sov gott!

Det är på natten som kroppen kan återhämta sig och hjärnan kan ”städa” – forskning visar att hjärnan faktiskt har storstädning under natten. Dessvärre är det många som lider av sömnproblem. Det finns några saker som du kan testa för att sova bättre:

Lägg dig i tid och låt din surfplatta, dator, mobil eller tv lägga sig ännu tidigare! Ljuset från skärmar stör vår insomning och det är svårare för hjärnan att komma till ro. Stäng av dina skärmar och läs en bok – det är bra för både för sömn och intellekt. Uppriktigt sagt, det gör dig också lite intressantare!

För att kroppen ska sova behöver den vara trött. Om du inte har gjort så mycket under dagen, så är det svårare att somna, likaså om du vilat sent på eftermiddagen eller kvällen. Försök att komma ut och röra på dig varje dag. Om du tränar mycket och har problem att somna, kan anledningen vara att du tränar för sent – när du tränar blir kroppen aktiverad och det tar längre tid för den att komma till ro. Det är också viktigt att få dagligt solljus.

Ät inte för sent på kvällen. Försök också att ta reda på hur maten påverkar dig: snabba kolhydrater kan å ena sidan snabbt göra dig sömnig – i alla fall dagtid – å andra sidan sätter de igång kroppen.

Om ingenting hjälper

Stress är en vanlig sömnbov. Om du har svårt att somna behöver du tänka igenom din livssituation. Det är många som ligger och oroar sig för nästa dags arbete: uppgifter som ska göras, som inte blev gjorda, relationer som är svåra eller en allmän känsla av misslyckande. I så fall bör du tänka igenom ditt liv och se om du kan förändra något.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *