Träning

Träning och hälsa

Träning handlar inte bara om att röra på sig, förbättra kondition och bygga muskler, träning handlar också om att leva med en hälsosam livsstil. Det räcker inte med att träna för att må bra, även om det är en god början, du måste också se över dina mat- och sovvanor – Skalmans mat- och sovklocka ska inte underskattas!

Ät rätt

Din kropp behöver energi för att fungera optimalt. All mat och allt som vi stoppar i oss ger kroppen energi – på ont och gott. Vissa saker, som chips och pommes frites innehåller mycket energi, kalorier, men inte energi som gör att vi arbetar bra. Det är med mat som med drivmedel: du kan köpa bra bensin och även bensin med mer skitig olja (dock, inte i Sverige). På samma sätt som din bil behöver bra bränsle, så behöver din kropp bra och rena råvaror.

För att bygga muskler behöver kroppen protein. Du hittar protein i kött, fågel, fisk, ägg, mejeriprodukter och baljväxter. Om du är vegetarian är det särskilt viktigt att du ser till att du verkligen får i dig nog med protein. För de flesta som tränar räcker det med den protein som en balanserad måltid ger, du behöver träna mycket för att proteinpulver ska ge någon riktig effekt. Det är också viktigt att äta frukt och grönsaker för att få i dig mineraler och vitaminer – försök att äta något grönt till varje måltid. Utgå från Livsmedelverkets tallriksmodell.

Sömn

Kroppen behöver sömn för att återhämta sig. Många upplever att träning hjälper dem att förbättra sina sömnvanor och sova djupare. Men, träning för sent på kvällen kan försvåra en bra sömn, då träningen aktiverat kroppen. Om du har svårt att somna kan du se om det förändras om du tränar tidigare på dagen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *